Руската информационна агенция РИА Новости започва нова пиар кампания в политическата столица на Европейския съюз, чиято цел, според пиар индустрията, е да оправдае амбициите на Русия да се утвърди като велика сила и да подобри имиджа на Йосиф Сталин. Държавната новинарска агенция е влязла в комбина със слабоизвестната, базирана във Вашингтон, Лондон и Цюрих консултантска фирма Ар Джей Ай къмпанис (RJI Companies) и се опитва да наеме една от десетте най-големи пиар агенции в Брюксел, за да приведе проекта в действие.
Първият договор предвижда организирането на конференция на високо ниво за Арктика, която трябва да се състои в Москва в края на ноември. На нея Русия трябва да бъде представена като добронамерена по отношение на екологичната и енергийната политика. Форумът вероятно ще бъде последван догодина от подобни събития за Близкия и Далечния Изток. РИА Новости предлага и втори договор, в съответствие с който трябва “да се подобри цялостния образ на Русия в чужбина”, съобщи източник, запознат с кампанията.
През септември агент на Ар Джей Ай къмпанис представи проекта на голяма пиар фирма, като заяви, че целта на втория договор е да се подпомогне представянето на Русия като благосклонна велика сила, която може да преговаря с играчи като САЩ, Китай и ЕС по въпросите на глобалната сигурност и енергетика. Той добави, че част от усилията ще бъдат насочени към хвърляне на положителна светлина върху действията на Съветския съюз преди и след Втората световна война, за да бъде оправдана идеята, че съвременна Русия трябва също да наложи своето влияние над съседните си страни за доброто на света.
Високопоставен директор в гореспоменатата пиар фирма си спомня разговор с пратеника на Ар Джей Ай къмпанис. “Попитах го: “Значи искате да кажем, че Сталин не е бил толкова лошо момче?”. Той отвърна: “Ами. . . знам, че няма да е лесно”. “Значи искате да пренапишем историята?”, попитах аз и той отговори: “Да, в известен смисъл”. “Очаквайте европейските вестници да публикуват повече статии, в които се твърди, че Сталин е имал и добри страни”, препоръча директорът. Когато “ИЮ Обзървър” установи контакт с Ар Джей Ай къмпанис, фирмата отрече вторият договор да има нещо общо със Сталин, а РИА Новости отрече той въобще да съществува. “Нашата работа не е да подобряваме имиджа на Русия, а да съобщаваме новините”, заяви говорителят на агенцията Валерий Левченко.
Наблюдатели на дейността на Кремъл като базирания в Москва вестник “Новая газета”, за който работеше убитата журналистка Анна Политковска, твърди, че в Русия вече се води кампания за изчистване на репутацията на Сталин. Те посочват като примери за тази тенденция събития като публикуването наскоро с държавно финансиране на учебник по история за средните училища, в който Сталин е описан като ефективен управник, както и тайното изземване от полицията на документи на неправителствени организации за престъпленията на сталинисткия режим.
На най-високо политическо равнище миналия месец в Полша премиерът Владимир Путин защити пакта Молотов-Рибентроп от 1939 г., с който нацистка Германия и Съветският съюз се договарят да разделят Европа. Освен това руски парламентаристи обвиниха полски депутати, че “очернят” на името на Сталин, като го обвиняват в геноцид в парламентарна резолюция. Заместник-главният редактор на “Новая газета” Валерий Ширяев коментира, че ревизионизмът по отношение на съветската история е свързан със суетата на руската управляваща класа наред с геополитическите амбиции.
“Важно е за бившите хора на КГБ, като Путин и неговите приятели, да обяснят защо повтарят политиката на Съветска Русия”, казва той. “Те трябва да казват, че старата Русия е имала и добри страни, за да не гледат на самите себе си като на канибали. Това е важно за душевното здраве на руския елит”. Междувременно руски дипломати твърдят, че не съществува програма на Кремъл за смяна на “етикета” на съветската идеология. “Никой в руското правителство не се опитва да прикрие това, което се е случвало тогава. Разбира се, че Сталин е отговорен за многобройни престъпления”, заяви за “ИЮ Обзървър” руският посланик в ЕС Владимир Чижов. Той добави, че “историята трябва да бъде оставена на историците”, но въпреки това обрисува Сталин в не толкова черно-бели краски в сравнение с начина, по който той обикновено бива описван на Запад.
“Без съмнение би било сквернословие да поставяме Хитлер и Сталин под общ знаменател. Хората може да спорят до безкрай дали Съветският съюз се е превърнал във велика сила благодарение на Сталин или въпреки него и суровите му методи за индустриализиране”. На въпрос на ИЮ Обзървър дали Сталин, за когото се смята, че е заповядал избиването на между 9 и 20 милиона души, може да се нарече масов убиец, Чижов даде уклончив отговор. “Несъмнено можем да кажем, че Сталин е извършил много престъпления. Други хора също. Можем да посочим битката при Мерс ел Кебир през 1940 г., когато британският флот бомбардира френския, въпреки че те са съюзници, а не врагове. Броят на жертвите е същият, като този на американците, загинали в Пърл Харбър”, отговори Чижов.
Освен с Ар Джей Ай къмпанис руската страна работи също с пиар агенциите “джиПлъс” (GPlus) в Брюксел, Берлин и Париж, “Кечъм Плиън” (Ketchum Pleon) в Лондон и Вашингтон, “Уебър Шендуик” (Webber Shandwick) в Лондон и Брюксел и “Сейлър къмпани” (Saylor Company) във Вашингтон и Брюксел. Валерий Ширяев от “Новая газета” твърди, че Кремъл е използвал професионални пиар услуги за първи път през последните години на управлението на Борис Елцин в края на 90-те. Първата компания, наета от Кремъл, е базираната в Москва агенция “Николо М”, кръстена на името на ренесансовия философ Николо Макиавели.
...................................................
ИЮ Обзървър
Андрю Ретман
По стъпките на (пре)зрелия СССР
-
В края на съветската диктатура магазините за продукти се отличаваха с
празните си рафтове. Пише “риба”, а всъщност е пълна суша ( да не се бърка
със суши)....
Преди 13 часа
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Коментарите са Ваша отговорност